lördag 8 september 2012

The future´s so bright...

...I gotto wear shades, sjöng en popgrupp för länge sen. Dt är i den andan jag  skiver det här blogginläget. Jag har varit näringslivschef i Orsa i över tio år och nu slutar jag den perioden med att starta mitt eget företag.

Det har varit en fantastisk tid! Nu är jag ju optimistiskt lagd och väljer alltid att fokusera på det som är positivt och framåtriktat , men om jag tittar tillbaka på de här tio åren så känner jag mig faktiskt rätt nöjd :-) Vi har satsat på rätt bransch, sysselsättningen i Orsa har ökat med över 100 arbetstillfällen under den här perioden, Orsa har ett mycket starkare varumärke än för tio år sen, vi har fått en rad med nya, fina anläggningar, till glädje för både Orsabor och besökare och vi har fått en betydligt större tro på framtiden!

Det som Orsa var känt för ute i världen, musik och björnar, har blivit mycket mer känt tack vare Grönklitts satsningar på Björnparken och Kalle Moraeus (inte helt väntade) stora nationella genombrott vid 48 års ålder :-) Det har varit helt fantastiskt att få vara med och bidra till de projekten! Vem hade 2002 kunnat tro att vi tio år senare skulle ha ett av Sveriges största TV-projekt nere på Ångbåtsudden med ett gigantiskt cirkustält och ett TV-team på mellan 50 och 100 personer under tre veckor i juni...?

Vi har en del kvar att göra vad gäller att göra Orsa Centrum till en attraktiv plats och att ge Orsa en tydligre profil så att besökaren känner att han/hon är i Orsa/Dalarna. Men den processen är i full gång nu och om några år kan vi förhoppningsvis bocka av de punkterna också?

En saksom jag är nöjd med är att vi har haft en plan för utvecklingsfrågorna, att vi har följt den metodiskt och betat av punkt efter punkt. Det har aldrig varit kontroversiellt eller ifrågasatt att Orsa har satsat på utveckling fast vi har haft ett utsatt läge ibland. En del saker som vi har testat har varit mindre lyckade, men den som aldrig misslyckas har kanske heller aldrig försökt? Sen har vi haft tur också, till exempel med att Kalle Moraeus valde att flytta tillbaka till Orsa och Torbjörn Wallin såg potentialen i Orsa Grönklitt.

Jag är lycklig över att jag har fått jobba med utveckling i Orsa under den här tiden! Lycklig över att jag har fått jobba tillsammans med mina härliga medarbetare och med Tobbe, Kalle, Carina, Helen, Micke, Lars, Pauwel, Lasse, Janne, Dan och alla andra. Lycklig över fullsatta företagarfrukostar med glada, positiva och applåderande människor, över torghandeln, Orsayrans positiva utveckling, Jernvägsföreningen, alla nya evenemang, den stora marknadsföringskampanjen och Kalles stora framgångar.

Det är inte direkt något nio-till-fem-jobb, jag har jobbat en hel del helger, kvällar och tidiga morgnar och varit tillgänglig nästan jämt. Men det har jag gjort med glädje. Om man inte lägger ner energi utöver det vanliga, så kan man heller inte förvänta sig utveckling...

Tack för den här tiden & lycka till med den fortsatta utvecklingen av Orsa! Jag hoppas att jag kan få tillfälle att hjälpa till lite med den framöver även i mitt nya företag (Framväxtbolaget i Dalarna).

The future´s so bright... och allt är faktiskt möjligt, om nog många geer järnet...tillsammans...

Ha en underbar höst!!!! / Ola Granholm, f d näringslivschef och turismansvarig i Orsa kommun

1 kommentar:

  1. Tack för hjälp och stöd under perioden vi arbetat som kollegor! Stort lycka till i framtiden Ola! Hälsningar Karin Hellström, näringslivssamordnare Älvdalens kommun.

    SvaraRadera